Нове дослідження пов'язало рівні вітаміну D у середньому віці з токсичними скупченнями білка тау, які накопичуються в мозку людей з хворобою Альцгеймера.
Статистичний аналіз зразків крові та знімків мозку 793 дорослих показав, що чим більше вітаміну D в організмі людини в середньому віці, тим менше скупчень білка тау вони мали через кілька років.
Ці результати отримані міжнародною командою дослідників, і хоча вони не доводять прямий причинно-наслідковий зв'язок, вони вказують на асоціацію, яку варто дослідити далі.
"Ці результати свідчать про те, що вищі рівні вітаміну D у середньому віці можуть забезпечити захист від розвитку цих скупчень тау в мозку, а низькі рівні вітаміну D можуть бути потенційним модифікованим фактором ризику, який можна лікувати для зменшення ризику деменції", - говорить нейробіолог Мартін Девід Мулліган з Університету Голуея в Ірландії.
"Звичайно, ці результати потрібно буде перевірити в додаткових дослідженнях".
Учасники дослідження мали виміряні рівні вітаміну D один раз, під час базового оцінювання у віці 39 років. Знімки мозку, зроблені в середньому через 16 років, використовувалися для оцінки рівнів тау та амілоїд-бета, ще одного білка, тісно пов'язаного з хворобою Альцгеймера.
Дослідження не розглядало діагнози деменції – жоден з учасників не мав хвороби Альцгеймера на момент знімків мозку – але аномальна поведінка тау та амілоїд-бета використовувалася як проксі для проблем з мозком, схожих на Альцгеймера, які могли почати розвиватися.


Ні тау, ні амілоїд-бета не є природно руйнівними; мозок потребує їх для підтримки здоров'я. Проблеми починаються, коли ці білки починають діяти неналежно і забивають нейрони, що призводить до пошкоджень, пов'язаних з Альцгеймером, оскільки клітини мозку руйнуються і порушується зв'язок між ними.
Хоча дослідження не виявило зв'язку між вітаміном D та амілоїд-бета, зв'язок між вітаміном D та тау став очевидним. Це стосується як загального стану мозку, так і деяких регіонів, відомих своєю уразливістю до Альцгеймера на ранніх стадіях.
Дослідники вказують на попередні дослідження, які показали, що вітамін D може покращити імунну систему в мозку, тоді як його нестача пов'язана з неналежною поведінкою тау-білків у мозку мишей.
Це дослідження свідчить про те, що частина ризику захворювання може бути зменшена шляхом отримання достатньої кількості вітаміну D – тому варто розглянути можливість більше часу на сонці або додавання риби до свого раціону.
Цікавий факт
Вітамін D також відомий як "сонячний вітамін", оскільки він виробляється в шкірі під впливом сонячного світла.
